Az állam által, immár köztudottan európai uniós forrásból finanszírozott, új tankönyvek nyilván abból az alapfeltételezésből kiindulva készültek, hogy az abból tanulóknak azt és csak azt kell megtanulniuk, ami le van írva, a tankönyv a tudás forrása, nem kell olyan modern találmányok létezésére odafigyelni, mint az Internet. Ám úgy tűnik, néhány könyv szerzői annyira komolyan vették magukat, hogy egészen új tudományt kívánnak a kisdiákok fejébe csöpögtetni. Íme:
Ebben a könyvben Afrika határait sikerült a szerzőnek újradefiniálnia. Tudom én, hogy a jobbra vagy balra alapvetően relatív, de arra vonatkozóan volt némi nemzetközi közmegegyezés, hogy merre van észak, dél, kelet és nyugat. Ez a földrajz könyv viszont áthelyezte az Atlanti-óceánt az Indiaiba és fordítva.
Az elsős matematika pedig nem veszkődik tovább azzal, hogy párosnak azokat a számokat nevezzük, amik két egyenlő részre oszthatók maradék nélkül. Ha én azt mondom, az egy páros, a kettő páratlan szám, akkor az úgy is lesz.
Nyilván tisztában vagyunk azzal, hogy ezek sajtóhibák, ám azzal a küldetéstudattal, amivel a könyvkiadók a tudás forrását kívánták megteremteni az új tankönyvcsaládokkal, ezek megengedhetetlenek. Ennél sokkal kevesebb pénzből kiadott könyveknek is át kell menniük legalább három kézen megjelenés előtt, és ezek közül az olvasószerkesztő és a korrektor biztosan azért van, hogy ilyenek ne maradhatssanak benne még egy ponyvaregényben sem. Vannak családok, akik számára a tankönyv valóban a tudás forrása, ezt a felelősséget éreznie kellene a kiadóknak.
A matematika tankönyv hibájának fotóját néhány nappal ezelőtt a Neteducatio.hu tette fel a Facebookra. Talán a legelképesztőbb az OFI kommentje a kép mellett: "A kísérleti tankönyvek fejlesztésével kapcsolatban meghatározó elvi újítás, amelyre korábban ekkora körben nem volt példa, hogy a majdani végső változatok elkészítése a pedagógusok, diákok és szülők véleményeinek érdemi és meghatározó figyelembevételével történik. Az ilyen, kipróbáláson alapuló tankönyvfejlesztésre a piaci alapú tankönyvellátás korábban nem adott lehetőséget. Az új tankönyvfejlesztési metódus alapján viszont az esetlegesen vitatott részek korrekciójára is sor kerülhet. A fentieknek megfelelően az idén nyomdába kerülő Matematika 1. munkafüzet II. kötetében, a neteducatio.hu által közölt hiba javítása is megtörtént."
Mutassa meg valaki azt, aki szerint ez vitatott résznek nevezhető
A földrajz idézet Szentirmainé Brecsók Mária Földrajz 7. osztály könyvéből származik (korábban a hölgy az Apáczai kiadó szerzője volt)
A matematika idézet a Matematika 1. II. kötetéből származik, több szerző mellett a vezető szerkesztő Kóródi Bence, aki több magyar nyelvi tankönyvet is jegyez.