A Tankönyv vagy tankönyvek? című projekt keretében Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke készített összefoglalót az Irodalom 9 című tankönyv jellemzőit. Az elemzés során követték a történelem tankönyvek elemzése során használt módszertant, a tanulmány igyekszik kidomborítani a két kilencedikes tankönyvben felmerülő hasonló problémákat.
"A tankönyv fejlesztésének körülményeiből fakadó kiérleletlenség az Irodalom 9-re ugyanúgy érvényes, mint a Történelem 9-re. Hasonlóképpen itt is egyértelmű annak a törekvésnek a képtelensége, hogy egyetlen tankönyv minden középiskola és minden tanuló és minden tanulócsoport számára tanulásra alkalmas eszköz legyen. Az egyentankönyv már csak azért sem lehet alkalmas mindenki számára, mert terjedelme (128 oldal) eleve kizárja a tanulókhoz és tanulócsoportokhoz való alkalmazkodást, azaz adaptivitást lehetővé tevő differenciálást. Legalábbis ehhez semmiféle segítséget nem nyújt a tanár számára.
A tankönyv egészében alatta marad három-négy, régóta a piacon lévő kilencedikes tankönyv színvonalának, háromnál didaktikailag is korszerűtlenebb."
A teljes elemzés itt olvasható.