Tankönyvekről diákoknak, tanároknak, szülőknek. Mindenkinek, aki iskolába jár vagy járt.

Tankönyvek

Melyik végének higgyek?

2016. február 08. - paddington

Az állam által, immár köztudottan európai uniós forrásból finanszírozott, új tankönyvek nyilván abból az alapfeltételezésből kiindulva készültek, hogy az abból tanulóknak azt és csak azt kell megtanulniuk, ami le van írva, a tankönyv a tudás forrása, nem kell olyan modern találmányok létezésére odafigyelni, mint az Internet. Ám úgy tűnik, néhány könyv szerzői annyira komolyan vették magukat, hogy egészen új tudományt kívánnak a kisdiákok fejébe csöpögtetni. Íme:

foci.jpg

Ebben a könyvben Afrika határait sikerült a szerzőnek újradefiniálnia. Tudom én, hogy a jobbra vagy balra alapvetően relatív, de arra vonatkozóan volt némi nemzetközi közmegegyezés, hogy merre van észak, dél, kelet és nyugat. Ez a földrajz könyv viszont áthelyezte az Atlanti-óceánt az Indiaiba és fordítva.

matek.jpg

Az elsős matematika pedig nem veszkődik tovább azzal, hogy párosnak azokat a számokat nevezzük, amik két egyenlő részre oszthatók maradék nélkül. Ha én azt mondom, az egy páros, a kettő páratlan szám, akkor az úgy is lesz.

Nyilván tisztában vagyunk azzal, hogy ezek sajtóhibák, ám azzal a küldetéstudattal, amivel a könyvkiadók a tudás forrását kívánták megteremteni az új tankönyvcsaládokkal, ezek megengedhetetlenek. Ennél sokkal kevesebb pénzből kiadott könyveknek is át kell menniük legalább három kézen megjelenés előtt, és ezek közül az olvasószerkesztő és a korrektor biztosan azért van, hogy ilyenek ne maradhatssanak benne még egy ponyvaregényben sem. Vannak családok, akik számára a tankönyv valóban a tudás forrása, ezt a felelősséget éreznie kellene a kiadóknak.

A matematika tankönyv hibájának fotóját néhány nappal ezelőtt a Neteducatio.hu tette fel a Facebookra. Talán a legelképesztőbb az OFI kommentje a kép mellett: "A kísérleti tankönyvek fejlesztésével kapcsolatban meghatározó elvi újítás, amelyre korábban ekkora körben nem volt példa, hogy a majdani végső változatok elkészítése a pedagógusok, diákok és szülők véleményeinek érdemi és meghatározó figyelembevételével történik. Az ilyen, kipróbáláson alapuló tankönyvfejlesztésre a piaci alapú tankönyvellátás korábban nem adott lehetőséget. Az új tankönyvfejlesztési metódus alapján viszont az esetlegesen vitatott részek korrekciójára is sor kerülhet. A fentieknek megfelelően az idén nyomdába kerülő Matematika 1. munkafüzet II. kötetében, a neteducatio.hu által közölt hiba javítása is megtörtént."

Mutassa meg valaki azt, aki szerint ez vitatott résznek nevezhető

A földrajz idézet Szentirmainé Brecsók Mária Földrajz 7. osztály könyvéből származik (korábban a hölgy az Apáczai kiadó szerzője volt) 

A matematika idézet a Matematika 1. II. kötetéből származik, több szerző mellett a vezető szerkesztő Kóródi Bence, aki több magyar nyelvi tankönyvet is jegyez.

A bejegyzés trackback címe:

https://tankonyvek.blog.hu/api/trackback/id/tr998370116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.