Tankönyvekről diákoknak, tanároknak, szülőknek. Mindenkinek, aki iskolába jár vagy járt.

Tankönyvek

Néhány szó az OFI új, kísérleti iskolai történelmi atlaszairól

2016. június 24. - paddington

ofi_tortenelmi_atlasz.jpgAz iskolákban eddig használatos történelmi atlaszok mellé 2015-ben csatlakozott az OFI új, kísérleti általános iskolai és középiskolai atlasza.

Mivel a diákoknak az általános iskolai történelmi atlasz segítségével kell eljutniuk a történelmi események és folyamatok értelmezésében az elemi térképolvasás szintjéről az atlaszhasználat szintjéig, a középiskolai atlasz jelentőségét pedig a történelem érettségi vizsgán való használhatósága is növeli, fontos tisztában lenni azzal, hogy mennyire támogatják ezek a kiadványok a gyerekek tanulmányait. A TTE Tankönyvelemző műhelyezért elkészítette az új atlaszok elemzését, amelynek összefoglalóját olvashatják itt.

Tovább

Ismét tankönyvvita a TTE-ben május 21-én

A Történelemtanárok Egylete (TTE) Tankönyvelemző Műhelye részletes elemzést készített a Kísérleti Tankönyvek Történelem 10. című kötetről, a hozzá kapcsolódó digitális tananyagról és munkafüzetről. Erről korábban már hírt adtunk a Tankönyvek blogban.

A kilencedikes tankönyv elemzéséhez hasonlóan, a TTE most is tankönyvvita keretében mutatja be és ajánlja vitára az elemzés legfontosabb megállapításait, amelyre 2016. május 21-én 11 órai kezdettel kerül sor a Kossuth Klubban (1088 Budapest, Múzeum u. 7.) 

A rendezvényen az új 11. osztályos tankönyv néhány neuralgikus kérdéséről is szó esik majd, ahogyan az OFI által kiadott új általános és középiskolai történelmi atlaszok legfontosabb problémáiról is.

A program a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásával valósul meg.

Forradalmak és ágyasok - a Történelem 10 tankönyv elemzése

tori10.jpgA Történelemtanárok Egylete Tankönyvelemző Műhelye a Történelem 10 kísérleti tankönyv elemzését a napokban hozta nyilvánosságra. Az elemzés, a Történelem 9 analíziséhez hasonlóan kíméletlen, ám szakmailag támadhatatlan véleményt fogalmaz meg. 

Az elemzés szerint a tankönyv több okból is nehezíti a tanulást, rengeteg felelsleges adatot és évszámot, meg nem magyarázott fogalmat tartalmaz, a kisméretű illusztrációk gyakorlatilag lehetetlenné teszik azok forrásként való felhasználatát. A térképek zöme ebben a kötetben is hibás, pontatlan. Az elemzés szerint a könyv nem alkalmas az érettségire való felkészülésre, önállóan semmiképpen sem, de a könyv a kerettantervi követelményeknek sem felel meg teljesen.

Az elemzés talán legszórakoztatóbb megállapítása, hogy abban

aránytalanul nagy hangsúlyt kap a szeretők, ágyasok, nászéjszakák ügye.

Az elemzés több témára vonatkozóan is megállapítja, hogy azokat hibásan tárgyalja a könyv.

Fontos szempont, hogy az "OFI kísérleti tankönyv sorozatának hibáira, pontatlanságaira, szakmai, didaktikai tévedéseire azért vetül különösen nagy figyelem, mert a kormányzat által kialakítani szándékozott évfolyamonként és iskolatípusonként „legfeljebb kettő tankönyv” világában egy állami fejlesztésű s az Európai Uniós pénzből jelentős árelőnyhöz juttatott tankönyvről van szó.

Ezért joggal várja/várná el tanár, diák, szülő egyaránt, hogy jól tanulható, könnyen tanítható, mind a történettudomány mind a pedagógia szempontjából pedig korszerű mű legyen.

A történelem 10 tankönyv nem ilyen.

Az elemzés alapos összefoglalója itt olvasható.

Similis simili... - elemzés a kilencedikes irodalomkönyvről

irodalom9.jpgA Tankönyv vagy tankönyvek? című projekt keretében Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke készített összefoglalót az Irodalom 9 című tankönyv jellemzőit. Az elemzés során követték a történelem tankönyvek elemzése során használt módszertant, a tanulmány igyekszik kidomborítani a két kilencedikes tankönyvben felmerülő hasonló problémákat.

"A tankönyv fejlesztésének körülményeiből fakadó kiérleletlenség az Irodalom 9-re ugyanúgy érvényes, mint a Történelem 9-re. Hasonlóképpen itt is egyértelmű annak a törekvésnek a képtelensége, hogy egyetlen tankönyv minden középiskola és minden tanuló és minden tanulócsoport számára tanulásra alkalmas eszköz legyen. Az egyentankönyv már csak azért sem lehet alkalmas mindenki számára, mert terjedelme (128 oldal) eleve kizárja a tanulókhoz és tanulócsoportokhoz való alkalmazkodást, azaz adaptivitást lehetővé tevő differenciálást. Legalábbis ehhez semmiféle segítséget nem nyújt a tanár számára.

A tankönyv egészében alatta marad három-négy, régóta a piacon lévő kilencedikes tankönyv színvonalának, háromnál didaktikailag is korszerűtlenebb."

A teljes elemzés itt olvasható.

A tankönyvválasztásról szóló felmérés eredménye

tankonyvek.jpgA Történelemtanárok Egylete – a Magyartanárok Egyesületével, az Európai Szülők Egyesületével és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületével, továbbá a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületével együttműködve – 14 hónapig tartó projektben vizsgálta a tankönyv-szűkítés hatásait, különös tekintettel az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kísérleti tankönyveinek minőségére. A projekt zárásaként egy kérdőív segítségével összesen 467 válaszadó jelezte véleményét a témával kapcsolatban.

A teljes elemzés itt olvasható

Kérdések a tankönyvválasztásról

A Történelemtanárok Egylete és partnerei, egy projekt keretein belül, néhány kérdésre várják a tanárok, szülők és diákok válaszait a tankönyvválasztással kapcsolatosan. A kérdések megválaszolása legfeljebb 2-3 percet vesz igénybe. A kérdőív nem kívánja a tankönyvválasztás folyamatát elemezni, csak arra keresi a választ önmagában a pedagógus illetve önmagában a kormány alkalmas-e a használandó tankönyvek kiválasztására, illetve egyszerűbb-e, ha csak kevesebb könyv közül lehet választani.

A kérdésekre válaszolni e-mail címe megadása után ezen a linken lehet: https://docs.google.com/forms/d/16g4Rjzn9ltJzpFHmB_52ERKNI05X8lc_BzMNtSnTNMk/viewform

Az e-mail cím megadása csak azért szükséges, hogy mindenki csak egy szavazatot adhasson le, azt a rendszer nem továbbítja a kérdőív készítőjének, így semmilyen célra nem használjuk fel.

Kérjük, mondja el véleményét a következő napokban.

A TTE felhívása az érettségin használható atlaszoktól

Mindenkihez, akinek gyermeke, barátja, tanítványa, ismerőse 2017-ben vagy azután fog érettségizni!

 Követeljük, hogy ne kerüljenek hátrányos helyzetbe azok, akik a jövőben fognak érettségizni!

 Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által kiadott és az érettségi vizsgán kötelezővé tett középiskolai történelmi atlasz a tartalmi hiányosságok, a rossz olvashatóság, az áttekinthetetlen, zsúfolt térképek, a névmutató és a kronológia hiánya miatt akadályozza a tanulást, megnehezítheti a sikeres érettségi vizsgát.

Ezért követeljük:

  1. Valóban érvényesüljön a tanuláskor a történelmi atlasz szabad választása;
  2. Az érettségi vizsgán a diákok azt az atlaszt használhassák, amelyet tanulmányaik során;
  3. A történelem érettségi követelményrendszere tartalmazza kompetenciaként a kronológiák használatát az évszámok öncélú magolása helyett;
  4. A 2017-től bevezetni szándékozott érettségi változtatásokat azonnal vonják vissza;
  5. Csak 2020-tól vezessenek be változásokat, ezekről haladéktalanul kezdődjenek meg egyeztetések az érintettekkel; 2016. szeptember 1. előtt foglalják jogszabályba a bevezetendő módosításokat. Az új szabályozás csak azokra vonatkozzon, akik a 2016/17-es tanévben kezdik meg középiskolai tanulmányaikat a 9. évfolyamon.

 

Csatlakozás

 

Közveszélyes kozoktatás

Dés Mihály a HVG vélemény rovatában megjelent írásában "hiánypótlási" kérelemmel fordul a most protestáló pedagógusokhoz, azzal kezdve írását: 

Nemcsak a Klik és a krétahiány a gond. Az egész közoktatás közveszélyes.

Dés Mihály szerint " ez a veszélyesség inkább csak a humán tárgyakhoz kapcsolódó tankönyvekben nyilvánul meg, de mivel a kérdéses területek meghatározóak a diákok ön- és világképének kialakításában, a hatalomnak kiszolgáltatott, túlhajszolt pedagógusok pedig nem feltétlenül tudják, merik vagy akarják ezeket a nézeteket korrigálni, az ordasabbnál ordasabb téveszmék és a tűrhetetlen trehányságok kihatnak a magyar közoktatás egészére." Ugyanakkor Nahalka István oktatáskutató tegnap egy Facebook kommentben felhívta a figyelemet arra, a természettudományok területén is hasonló a helyzet.

Tovább

Enyves éger

Nem, nem, ez nem egy abszurd novella címe, hanem ez az este 20 órai rögvalóság. Ugyanis este nyolckor a HARMADIKOS gyerekem kénytelen ezt tanulni. Az Enyves égert! Hogy a villám nem vágott még bele abba szerencsétlen égerbe! De nem, mégsem arra a fára haragszom, hanem a világra, mégpedig erre a világra, amelyet mi teremtünk minden egyes pillanatában. És igen! A teremtés csúcsa az Enyves éger, kéremszépen! Holnap környezetismeret dolgozat az Enyves égerből! Sokszor ismétlem? A kedves olvasónak máris herótja lett az Enyves égertől? Hát legyen! Meg ettől a világtól is, melyben egy egész napos iskolából hazajövet a gyerek kénytelen az Enyves égert magolni!

Tovább

Politikailag elhajló tankönyvet kapnak a diákok

A tenyleg.com két szerzője, Baracs Nóra és Repárszky Ildikó tollából jelent meg a hvg.hu- a fenti címmel cikk, amely a kilencedikes kísérleti történelem tankönyv részletes elemzését követően most a tizedikes történelem könyvet veszi górcső alá.

A cikk apropója, hogyRétvári Bence államtitkár a minap a tanári tiltakozásokat azzal hírátotta el, hogy a "hibák nem az elfogadott új tankönyvekben, hanem épp a régiekben és a közoktatásban nem használt munkafüzetekben vannak." A cikk szerzői szerint az államtitkár téved. Az említett, új fejlesztésű tizedikes tankönyv nem csak politikailag elfogult, hanem például értelmetlenné teszi a diákok számára a márciusi ifjak egyik pontját. 

Tovább