Tankönyvekről diákoknak, tanároknak, szülőknek. Mindenkinek, aki iskolába jár vagy járt.

Tankönyvek

Tényleg ezek az atlaszok kerültek be az iskolákba?

2015. szeptember 11. - paddington

Ez év áprilisában a tankönyvrendelési időszak közepén kapott nyilvánosságot, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) a kísérleti tankönyvek mellett általános iskolai és középiskolai kísérleti történelmi és földrajzi atlaszokat is fejleszt.

Amint az a közleményből kiderült:

A kísérleti atlaszok célja az atlasz- és térképhasználat tanításának és készségszintre fejlesztésének támogatása, módszertanának megújítása. Ezen új atlaszok minden tekintetben megfelelnek a kerettanterveknek, és úgy kerültek kialakításra, hogy az érettségihez is teljes körűen felhasználhatók legyenek.”

Így tehát nagy várakozás előzte meg az OFI által beharangozott ingyenes tanuló atlaszok ez év őszi megjelenését.

A Földrajzi atlasz általános iskolásoknak című 32 oldalas kiadványt átböngészve egy 6 oldalas hibalista állt össze. A Földrajzi atlasz középiskolásoknak című 56 oldalas kiadvány arányaiban kevesebb hibát tartalmaz, de itt is 7 oldalnyira rúg a hibalista.

Ennek kapcsán felmerült bennünk néhány kérdés;

  • Hogyan engedélyezhették ezeket a kiadványokat, vagy van egyáltalán ezeknek a kiadványoknak tankönyvi engedélye?
  • Azért nem szerepelnek az OFI-atlaszok a hivatalos tankönyvlistán, mert nincsenek engedélyezetve?
  • Azért nem engedélyeztették ezeket a kiadványokat, mert ingyen kapták az iskolák?
  • Ha ingyen kerülnek be az iskolákba, már nem is kell semmiféle engedélyezési folyamaton átesniük?
  • Ingyen bármi bekerülhet az iskolákba?

Szerkesztési hibák, hiányosságok:

A fekvő oldalak hol a gerinctől kifele, hol a gerinc felé néznek. A kontinensek térképeihez kapcsolódó tematikus térképek nem következetesek, a térképek egy része olvashatatlan a méretaránya és a betűmérete miatt. Láthatóan a másik korosztálynak készült térképekből készültek lekicsinyítve.

A kiadványok nem tartalmaznak általános jelmagyarázatot. Földrajzi atlasz esetében az általános jelmagyarázat alapvető. Így nem világos, hogy egyes térképeken melyik térképi elem mit jelent. (A tanterv szerint a fejlesztés várt eredményei között szerepel a két évfolyamos ciklus végén: legyenek képesek a tanulók a térképet információforrásként használni – ld. kerettanterv.ofi.hu)

A kiadványok nem tartalmaznak névmutatót. (A tanterv szerint a fejlesztés várt eredményei között szerepel a két évfolyamos ciklus végén pl. a tárgy- és névmutató használata – ld. kerettanterv.ofi.hu)

A címek elhelyezése és mérete nem egységes, hol a jobb-, hol a baloldalon, hol a térkép felső, hol az alsó sarkában találjuk.

Néhány konkrét tartalmi és módszertani hiba, vagy hiányosság:

Az általános iskolai atlaszból hiányzik a Kárpát-medencei népesség összetételének (tantervi követelmény) értelmezését, a Magyarország határán túli néprajzi tájegységek (tantervi követelmény) megismerését segítő nemzetiségi és a néprajzi tájakat bemutató tematikus térkép.

Ugyanitt a Dunántúl c. oldal melléktérképein a Fertő és a Balaton méretaránya különböző, ezért teljesen megtévesztő, összehasonlításra pedig teljességgel alkalmatlan. Méretarányok: 

A Fertő (1:400 000); A Balaton (1:655 000), míg az előző oldalon A Tisza-tó (1:360 000)

Az Európa domborzata c. térkép melléktérképei mind éghajlati térképek (Évi középhőmérséklet, Évi csapadékmennyiség és Európa éghajlatai), de sem a melléktérképeken, sem a főtérképen nincsenek feltűntetve az éghajlatot módosító tengeráramlatok, köztük a kontinens éghajlatát leginkább befolyásoló Észak-atlanti-áramlás. A januári középhőmérsékletet bemutató tematikus térkép hiánya gyakorlatilag lehetetlenné teszi a pozitív hőmérsékleti anomália szemléltetését. Az európai térképek többségéről hiányzik a jelmagyarázat.

A Közép-Európa térkép az általános iskolák számára készített atlaszban a méretaránya miatt szinte használhatatlan, ráadásul le van vágva két nagy folyamának (Duna, Rajna) torkolata is.

Afrika tematikus térképei között az Afrika főbb népcsoportjai c. térképen megdöbbenve láttuk, hogy amíg Ázsiánál a nyelvek alapján történt a népek beosztása, itt a rasszok alapján. Így a tanulókban keveredni fognak a fogalmak.

Délen az europid népesség egy foltban való ábrázolása megtévesztő, ha nincs jelezve rajta más nagyrasszhoz tartozó népcsoport. Mivel magyarázzuk akkor az apartheid berendezkedést a Dél-afrikai Köztársaságban? A zulu, sosza, szotó, cvána, sona, matabele és egyéb törzsek csak kiállítási darabok voltak?

A sarkvidékek egy-egy kis melléktérképként szerepelnek a Föld domborzata c. térkép alsó sarkaiban, és nem túl szerencsés módon az Északi-sark és Déli-sark címet kapták. Az egész oldal vizsgálata után sem derül ki, melyek egyáltalán a sarkvidékek, mert az Északi-sarkvidék (Arktisz) sehol nincs feltűntetve, a Déli-sarkvidék (Antarktisz) ugyan meg van írva, de eléggé félreérthetően az Antarktika (mint kontinens) helyett. Láthatóan teljes a zűrzavar.

A Föld képe nappal c. térkép esetében a „nappal” meghatározásnak semmi értelme, mert egyszerre nincs nappal az egész Földön.

A fenti példák csak ízelítők a hibalistából, de azért összességében elmondható, hogy az OFI kísérleti atlasza felépítésében, tartalmában, méretében és következetességében visszalépett kb. 2–3 évtizedet az időben. Sok szempontból a 20 évvel ezelőtti atlaszok következetesebbek és átgondoltabbak voltak.

K.P.

A bejegyzés trackback címe:

http://tankonyvek.blog.hu/api/trackback/id/tr827781172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

vizsla_barat 2015.09.13. 20:47:19

Ideje antikvariumbol tanitani

Le Orme 2 2015.09.13. 20:47:38

Látnom kellene az atlaszt, hogy a felsoroltak valóban hibák-e vagy szőrszálhasogatásról van szó. Egy része biztos szőrszálhasogató, pl a névmutató vagy az általános jelmagyarázat hiánya, nem egységes címelhelyezés. Egyébként pedig tökéletes térkép nincs, mindig lehet kifogásokat találni.

"Afrika tematikus térképei között az Afrika főbb népcsoportjai c. térképen megdöbbenve láttuk, hogy amíg Ázsiánál a nyelvek alapján történt a népek beosztása, itt a rasszok alapján. Így a tanulókban keveredni fognak a fogalmak."

Én nem döbbennék meg, ha ezt látnám. Ez számomra így teljesen korrekt.

zdanee 2015.09.13. 20:47:46

A Krím hogy van jelölve a térképeken? Csak kíváncsiságból valaki lapozza már fel!

Jose"KILLER"Mendez 2015.09.13. 20:47:53

Elsődleges szempont az volt, hogy az atlaszokat fideszes elvtársaktól kell megrendelni! A minősége érdektelen, csak legyen meg ,és a lóvét lehet zsebre vágni!