Tankönyvekről diákoknak, tanároknak, szülőknek. Mindenkinek, aki iskolába jár vagy járt.

Tankönyvek

Tankönyvkiadás, tankönyvhasználat nálunk és külföldön

2015. július 17. - TANOSZ

2010 tavaszán az OFI megbízást adott egy olyan munkaanyag elkészítésére, amely nemzetközi áttekintést ad más országok tankönyvpolitikájáról és gyakorlatáról. Így születhetett meg Kojanitz László: Tankönyvpolitika, tankönyvkiadás és tankönyvhasználat a nagyvilágban c. kitűnő elemzése.

A munka elkészítésének bevallott célja az volt, hogy tartalmas háttéranyagot biztosítson a tankönyvekre vonatkozó további kutatások és oktatáspolitikai döntések elkészítéséhez.
Az elemzés szerzője szerint: „Egy-egy ország aktuális oktatáspolitikájáról sok mindent elárulnak azok a szabályok, amelyek a közoktatási tankönyvek kiadására és használatára vonatkoznak. Az is nyilvánvaló hogy mindaz, ami a tankönyvek terén történik, szorosan összefügg az adott ország politikai és gazdasági viszonyaival, iskolai tradícióival, a pedagógiai kultúra általános színvonalával és az oktatási intézményrendszer egészének működésével.”

Azt hiszem ezzel a megállapítással maradéktalanul egyetérthetünk. Ezért az átalakított hazai oktatási rendszer jellemzőit érdemes összevetni a szóban forgó elemzésben tárgyalt külföldi példákkal.

Az egyszerűség és a könnyebb áttekinthetőség kedvéért a tanulmány táblázatait egyetlen nagy táblázatba vontam össze, kiegészítve a hazánkra vonatkozó jellemzőkkel. Az egyes jellemzőket színezéssel különböztettem meg az elemzésben leírt kétféle modell alapján, valamint fontosnak tartottam kiegészíteni a táblázatot a Magyarország sorral is az összehasonlíthatóság miatt.
Ez már csak azért is lényeges, mert az utóbbi években a korábbi felfogással szemben nem csak az engedélyezés területén, hanem a tankönyvkiadásban is meghatározó lett az állam részvétele, és kizárólagossá vált a szerepe a tankönyvek terjesztésében.

A táblázatban felsorolt országok közül az Európai Unióban nálunk lett az állami ellenőrzés és állami részvétel a legerősebb, még Bulgáriában sincs ilyen mértékű állami befolyás alatt a tankönyvkiadás és tankönyvellátás. Az EU-n kívüli országok közül a török modellhez hasonlít leginkább, de bizonyos tekintetben nálunk még annál is jelentősebb az állami szerepvállalás.

Felvetődik a kérdés:

Megfelelő módszer-e a 21. században az erős központosítási törekvés, és alkalmas-e az oktatás színvonalának emelésére?

Mi, akik a tankönyvkiadásban dolgozunk, hosszú évek óta látjuk, hogy valódi oktatási reformokra van szükség az ország versenyképességének javítása miatt. A kérdés változatlanul az, hogy a 2-3 éve bevezetett reformok jó irányba mutatnak-e. A trendek a kétféle modellben mit mutatnak? Jó lenne ismernünk az oktatáskutatók válaszát az óhatatlanul felvetődő kérdésekre.

Elemzésünket vitaindítónak szántuk egy őszi rendezvényünkhöz. A TANOSZ tiszteletbeli elnöke Dr. Karlovitz János ez év őszére konferencia megszervezését tűzte ki célul a hazai tankönyvkutatásban, tankönyvfejlesztésben és tankönyvkiadásban érdekelt szereplők részvételével.

http://www.tanosz.info/cikkek/tanulmanyok--elemzesek/tankonyvkiadas--tankonyvhasznalat-nalunk-es-kulfoldon.html

 

A bejegyzés trackback címe:

http://tankonyvek.blog.hu/api/trackback/id/tr917634824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

paddington 2015.07.17. 12:39:07

Épp egy egész Európát átfogó kutatást végzünk az iskola költségei tekintetében, ezen belül a tankönyvekről is, ha érdekel, megosztjuk szívesen a tapasztalatokat. Ősz elejére elkészül.

TANOSZ 2015.07.17. 12:57:28

Ezúton is köszönünk minden ezzel kapcsolatos információt!

TANOSZ 2015.07.20. 13:34:02

@paddington: Ez azért lenne különösen hasznos, mert mint azt jeleztem, egy tankönyves konferenciát készítünk elő. Nagyon jó lenne friss kutatási eredmények tükrében látni mindezt.